כל הורה מכיר את הרגע הזה – הילד מתפרץ, צועק, בוכה, או מתכנס בתוך עצמו. תחושת חוסר האונים מול ההתפרצות לא פשוטה, במיוחד כשהיא חוזרת על עצמה. אבל חשוב להבין: ניהול כעסים אצל ילדים הוא לא רק עניין של גבולות, אלא של הבנה רגשית. הכעס הוא רגש לגיטימי, טבעי ואפילו חשוב – אבל כשלא יודעים להתמודד איתו, הוא הופך לעומס רגשי המקשה על הילד וגם על הסביבה.
למה ילדים כועסים כל כך?
הסיבות יכולות להיות מגוונות–תסכול, צורך שלא קיבל מענה, עייפות, שינוי, קושי חברתי או חוויות מהבית ומהמסגרת. ילדים לא תמיד יודעים איך לתרגם את מה שהם מרגישים למילים – ולכן הרגש יוצא החוצה בהתנהגות. מאחורי הכעס מסתתרת קריאה לעזרה רגשית, הצורך להיראות ולהישמע. כשהכעס לא מקבל מענה רגשי נכון, הוא עלול להפוך לדפוס תגובה קבוע שפוגע בילד במצבים חברתיים, לימודיים ומשפחתיים. דווקא שם, בתוך הסערה, יש הזדמנות ללמידה ולחיזוק של הקשר עם ההורה.
איך עוזרים להם לנהל את הכעס?
– להיות "מראה" רגועה–כשאנחנו מגיבים בכעס לכעס, זה רק מחמיר את המצב. תגובה רגועה ובטוחה משדרת לילד שהוא לא לבד ברגש הזה.
– לתת שם לרגש–לעזור לילד להבין שהוא כועס, וזה בסדר, אבל יש גם דרך להביע את זה. ניהול כעסים אצל ילדים מתחיל מהכרה ברגש.
– כלים פרקטיים–נשימות, כתיבה, מרחב שקט להירגע, או פעילות פיזית שמוציאה את האנרגיה – אלו רק חלק מהשיטות שעובדות.
– שיחה אמפתית–לא תוך כדי, אלא אחרי, כשנרגעים – זה הזמן ללמד, להסביר, להכיל ולתת כיוונים אחרים.
– דוגמה אישית –כשהילד רואה את ההורה מתמודד עם כעסים בדרך בריאה (למשל לומר "אני כועס, אני צריך רגע להתאוורר"), הוא לומד שזה אפשרי ומותר גם עבורו.
כשילד לומד להכיר את הכעס ולא לפחד ממנו,הוא מפתח ביטחון, שליטה עצמית ויכולת לנהל מערכות יחסים. זה תהליך שלוקח זמן, אבל עם ליווי רגשי – הילד מקבל את הכלים הנכונים. אם אתם מתמודדים עם אתגר של ניהול כעסים אצל ילדים – אני כאן ללוות אתכם בתהליך רגיש, מחזק ומשמעותי. אני מזמינה אתכם ליצור איתי קשר לתיאום שיחת ייעוץ.